Header Blog & Channel
                                      


                   

Wang Kertas Malaysia Sama Dengan Duit Orang Mati



beberapa hari yang lepas, saya ditunjuk wang kertas malaysia yang baru... saya pun buat buat endah tak endah aje lah.. tapi sebaliknya dia ingin memberi tahu saya yang duit malaysia yang baru ini, menyerupai wang orang mati.. saya pun, kate Owh...saje saje buat tak terkejut depan dia... tapi dalam hati dah terkejut gila.. haha..

isu design, warna dan nilai wang kertas Malaysia yang baru, tahun 2012, hampir menyerupai wang mainan 'Hell Bank Note'. Ayat mudah, Wang Kertas Malaysia baru ini, hampir sama dengan duit orang mati.

Kalau nak tahu Hell Bank Note ini, duit yang biasa kaum Cina guna untuk "bakar dan hantar" kepada saudara mara mereka yang telah mati. Boleh rujuk di Wikipedia dan maksudnya seperti ini.

'Hell Bank Note' atau Wang Kertas Bank Neraka adalah satu bentuk kertas colok dicetak menyerupai nota bank sah. Wang palsu ini telah digunakan sejak sekurang-kurangnya abad ke-19 dan mungkin lebih awal. Awal contoh abad ke-20 telah mengambil persamaan mata wang kecil komersial jenis yang dikeluarkan oleh perniagaan di seluruh China sehingga pertengahan 1940-an. Nota-nota yang tidak merupakan mata wang yang diiktiraf secara rasmi atau sah kerana tujuan tunggal mereka yang dimaksudkan adalah untuk ditawarkan sebagai terbakar/persembahan kepada si mati seperti yang sering diamalkan oleh budaya Cina dan beberapa Asia Timur.

No comments: