Header Blog & Channel
                                      


                   

MANDIKAN KUCING.. PERLU ATAU TIDAK?

Kucing pada asalnya adalah haiwan yang cinta kebersihan. Dalam sehari kucing akan menjilat bulunya sendiri. Debu dan bulu-bulu kotor akan tersisir oleh lidahnya yang bergerigi.

Kucing liar tidak mengenal istilah mandi, bahkan akan elakkan dari terkena air, kecuali jika ingin minum. Mereka tidak ingin bulunya basah, hingga menjaganya selalu kering.

Namun, berbeda dengan kucing peliharaan, kucing peliharaan di dalam rumah memerlukan perawatan yang lebih konsisten. Kucing peliharaan perlu dimandikan terutama jika:

Kucing pada dasarnya adalah hewan yang cinta kebersihan. Beberapa kali dalam sehari kucing akan terlihat menjilati bulunya sendiri. Debu dan bulu-bulu rontok tersisir semua oleh lidahnya yang khas bergerigi.
Kucing liar tidak mengenal istilah mandi, bahkan akan menghindar dari genangan air, kecuali saat ingin minum. Mereka tidak ingin bulunya basah, hingga menjaganya selalu kering.
Namun, berbeda dengan kucing liar, kucing rumahan membutuhkan perawatan yang lebih memadai. Kucing peliharaan perlu dimandikan terutama jika :



  • Ada bahan beracun atau berbahaya di bulunya
  • korang atau anggota keluarga korang memiliki alergi sehingga harus menjaga kebersihan bulu       kucing supaya tidak memicu alergi.
  • Kucing korang memiliki masalah kutu.
  • Kucing korang menjadi kotor


  • Macam mana cara memandikan kucing? Bukankah mereka pada umumnya tidak suka air?

    Tips-tips berikut mungkin boleh membantu korang yang belum pernah memandikan kucing :



  • Potong kuku si Meow sebelum memandikan. Jika si Meow takut waktu dimandikan, kuku yang panjang bisa berbahaya bagi korang.
  • Selepas itu, sikat bulu si bulus korang untuk membantu mengurai bulu yang menggumpal semasa bulunya kering.
  • Siapkan shampoo kucing, jangan gunakan shampoo anjing atau shampoo manusia kerana boleh membuat iritasi kulit bagi kucing korang.
  • Sebaiknya biasakan kucing korang untuk masuk ke bilik mandi sebelum dimandikan, sehingga kucing korang tidak mengasosiasikan bilik mandi dengan hal yang mengerikan.
  • Ajak Meow main sebelum mandi, jika kucing korang sudah lelah bermain, setidaknya akan mengurangi kemungkinan kucing korang menggigit, mencakar, atau lari ketika dimandikan.
  • Pada saat akan memandikan si Meow, pastikan pintu bilik mandi korang tertutup. Kalau korang memiliki beberapa ekor kucing, suara kucing yang panik waktu dimandikan boleh membuat kucing yang lain ketakutan. Pintu yang tertutup memastikan si Meow tidak boleh lari.
  • Mandikan kucing korang dengan air hangat dan pelan-pelan. Terus bercakap dengan si Meow selama proses mandi supaya kucing korang tidak agresif




  • Tahapan Memandikan Kucing
    Memandikan kucing bukan sahaja membasahkan bulunya, apalagi sengaja menyiramkan hingga ketakutan dan kesejukkan. Ingat, pada umumnya kucing takut air, maka perlakukan kucing dengan cara yang benar ketika mandi supaya kucing korang tidak trauma.

    Mandikan kucing korang dari leher ke bawah dengan gerakan perlahan sesuai alur bulu. Pastikan shampoo tidak masuk mata, telinga, hidung atau mulut si Meow. Untuk memastikan air tidak masuk ke telinga, korang dapat menyumpal telinga kucing dengan kapas selama proses mandi.
    Jika korang memandikan kucing yang kena kutu, basahkan bagian leher kucing dulu sebelum membasahi badan kucing korang. Kutu akan berusaha lari ke bagian yang kering, dengan membasahkan bagian leher dulu, semasa korang memandikan bagian badan si Meow, kutu tidak boleh lari ke bahagian lain.

    Bagian muka kucing sebaiknya jangan dibasahkan. Lap bagian muka kucing korang dengan kain basah, tidak perlu membasahi kepala kucing korang kerana akan membuat si Meow menjadi ketakutan.


    Pastikan tidak ada sisa shampoo yang tersisa sebelum mengeringkan kucing korang. Gunakan  
    kain lembut untuk mengeringkan si Meow,
    korang boleh menggunakan hair dryer untuk mengeringkan bulu kucing korang yang tidak boleh dikeringkan oleh kain
    .
    Jangan lupa, perhatikan apakah kucing korang ada tak menunjukkan tanda-tanda stress. Jika kucing ketakutan atau panik selama dimandikan, sebaiknya secepatnya berhenti memandikan si Meow.

    Setelah selesai memandikan kucing korang, beri hadiah atas kerja samanya, boleh dalam bentuk makanan atau snack kesukaan si Meow.

    Demikianlah proses memandikan kucing, mudah bukan? 

    Jika tips diatas masih membuatkan kucing korang mengelupar bila dimandikan. disarankan bawa si Meow ke Groomer profesional.

    No comments: